عوامل موثر بر شاخص های بلوغ میوه سیب

علیرغم تفاوت در ظاهر میوه خارجی، موقعیت تاج پوشش بر شاخص های بلوغ میوه مانند شاخص نشاسته، شاخص استریف، میزان تنفس میوه و سفتی گوشت تاثیری نداشت (جدول 2).

نتایج مشابهی توسط مطالعه انجام شده در ایتالیا ارائه شد.

تنها یکی از پارامترهای بلوغ میوه – شاخص تفاوت جذب (IAD) – بین میوه‌های داخل تاج‌پوش و میوه‌ها از سایر موقعیت‌های تاج‌پوش تفاوت معنی‌داری داشت.

نتایج ما یافته های Cocetta و همکاران را تایید کرد که مقادیر IAD میوه‌هایی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند بیشتر از قسمت‌های سایه‌دار است.

برگ‌ها و میوه‌ها در تاج پوشش بیرونی نور بسیار بیشتری را دریافت و رهگیری می‌کنند که در نتیجه سنتز فتواسیمیلات‌ها افزایش می‌یابد طرز تهیه زیتون سیاه، که به تجمع کربوهیدرات بالاتر تبدیل می‌شود.

پالمر و همکاران محتوای ماده خشک میوه (DM) را به عنوان یک پارامتر کیفی جدید برای میوه‌های سیب پیشنهاد کرد که یک رابطه مثبت بین DM و ترجیح مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

محتوای DM مربوط به مقدار کل نور خورشید است، بنابراین میوه ها و میوه های بالا از سمت غربی ردیف دارای DM به طور قابل توجهی بالاتر از میوه های داخلی هستند (جدول 4)، که در مطالعات دیگر بیان شد.

در مطالعه ما، محتوای جامد محلول میوه (SSC) تفاوت معنی داری بین موقعیت های تاج پوشش نداشت (جدول 4).

این یافته ها با برخی از مطالعات در تضاد است که در آنها بیان شده بود که سایه زدن باعث کاهش SSC در هلو، گیلاس و سیب می شود. از سوی دیگر ماهی قزل آلا، میوه های برتر دارای بیشترین میزان قند کل بودند.

اندریززی و همکاران اظهار داشت که میل کلی میوه های سیب به طور مثبت تحت تأثیر سطوح بالای شیرینی قرار دارد.

تفاوت معنی داری در مقایسه میوه های رویی و داخلی مشاهده شد، اما در مقایسه میزان قند کل این میوه ها با میوه های سمت غرب و شرق تاج درخت تفاوتی مشاهده نشد.

فروکتوز بهترین زمان مصرف پودر سنجد، ساکارز و گلوکز عمده ترین قندهای محلول در سیب هستند و سوربیتول یک الکل قند اصلی است.

جذب بیشتر PAR توسط برگ ها منجر به افزایش سنتز فوتوسیمیلیت ها در تاج پوشش خارجی شد. سوربیتول و ساکارز محصولات اصلی فتوسنتزی و قندهای انتقالی در سیب هستند.

اگرچه تفاوت معنی داری در میانگین محتوای ساکارز بین میوه ها از موقعیت های بالا میوه آرایی سیب، غربی و شرقی وجود نداشت، تجمع ساکارز به طور قابل توجهی در داخل میوه ها کمتر بود (جدول 5).

تجمع سوربیتول حتی بیشتر به سطح تابش وابسته بود. میزان سوربیتول در میوه های سمت بالا و غربی تاج پوشش به طور معنی داری بیشتر از میوه های سمت شرق بود. کمترین میزان سوربیتول در داخل میوه ها مشاهده شد.

  • منابع:
  1. Apple Fruit Growth and Quality Depend on the Position in Tree Canopy
  • تبلیغات:
  1. بررسی انواع کیف چرم و مقایسه کیفیت آن ها
  2. ساخت مدرسه ابتدایی توسط کشیش با آجر
  3. با مصرف توت دیابت را درمان کنید!
  4. مردی که با مصرف ترشی 120 سال عمر کرد